Galerie Helder

Wim Bosch 'You can tell that from here'

 

In zijn fotoserie A.L.S. uit 2016, getiteld naar een architectuurboek uit de jaren vijftig ("Articulation of the limits of space"), gebruikt Wim Bosch (1960) de bladzijden met louter afbeelding en titeltekst. Zoals we vaker bij hem zagen, zet hij de uiterlijke verschijning van gebouwen in als middel tot waarneming. Architectuur gebruikt hij nog steeds als coulissen van het menselijk bestaan, waarin de mens zelf zelden in beeld is. Maar anders dan in zijn eerdere series met tamelijk pure beeldregistraties van kinderspeelhuizen of modelbouw, wordt het werk nu meer dynamisch en verhalend. Tegenover de alomtegenwoordige drang naar controle en planning in de samenleving toont hij de fragiliteit van deze geconstrueerde werkelijkheid. Met een even originele als doeltreffende wijze verhult hij hier architectuurfoto’s deels met zeepbellen. Onze referenties uit die tijd van wederopbouw schijnen daarbij letterlijk op te lossen.

 

In de Crumpel serie, ook uit 2016, gaat Bosch nog verder met ingrepen in het oorspronkelijke beeld. Het hier gebruikte fotomateriaal zijn, in tegenstelling tot A.L.S., zelf geschoten beelden. Door middel van vervorming en assemblage met papier, plakband of nietjes componeert hij als een beeldhouwer. Door zijn ingrepen wordt de waarneming in twijfel gebracht. De verhouding tussen licht, vorm, massa, contrasten levert een visueel avontuur op. Hij realiseert het werk steeds met een uitgekiende belichting en bewerkt zijn fotomateriaal zowel handmatig als digitaal.

Hierdoor komen de beelden tegelijkertijd alledaags en vanzelfsprekend maar ook vervreemdend en desoriënterend over. We zien als het ware een dubbelbeeld: de werkelijkheid vastgelegd door de camera en tegelijkertijd de materialiteit van de foto. Door deze manier van werken, de rijkdom aan details en het gebrek aan referentiepunten verlies je als kijker als snel het overzicht.

 

Een zweem van melancholie blijft steeds aanwezig bij het zien van het werk van Wim Bosch. Dat kwam voorheen mogelijk door de schijngestalten van mensfiguren. Ook contrasten in licht en donker van verlaten plekken vormden stille getuigen van een gebeurtenis. Na die voyeuristische registratie en filmische beelden van toen toont Bosch nu dynamische constructies in een nieuwe context. Deze nieuwe werken verrassen omdat eenvoudige ingrepen grote beeldresultaten opleveren met openingen naar nieuwe associaties.

Current exhibitions

Summer on demand
15 jul - 27 aug

Past exhibitions

WINTERMEZZO
12 dec - 11 jan
By appointment only
21 dec - 14 jan
2015 - Hybrids
6 jun - 5 jul
2013 - New Star(s)
7 sep - 15 sep
2013 - Summer Knows
23 aug - 1 sep
2012 - PR#1 - After
10 mrt - 18 mrt
Tasmanstraat 188 Den Haag | 070-346 6309