Galerie Helder

Frank van der Salm

NL.1964

Frank van der Salm confronteert ons als kijker met het dilemma: wat is echt en wat is bedrog? Vaak is in zijn fotowerk de realiteit niet eenvoudig los te zien van een bepaalde  schijnwerkelijkheid. Wat zien we daar eigenlijk? Zijn werk is meer dan registratie en beschouwing. Hij heeft steeds feilloos aangevoeld, geregistreerd en perfect in beeld gebracht wat hij voor ogen had. Zijn ingrepen naar extreme perfectie, tot die schijnwerkelijkheid roepen bevreemding op, en kunnen je je ongemakkelijk doen voelen. 

 

Hij reist over de hele wereld en fotografeert met welhaast gecontroleerde emotie anonieme plekken zoals een stadsperiferie of stedelijke metropolen met gigantische bouwwerken, die je bijv. ziet in de snel groeiende Aziatische steden; of openbare ruimtes, zoals warenhuizen. Hij is geïnspireerd door bekende architecten, bijv. Rem Koolhaas en zijn bureau O.M.A. of het Zwitserse duo Herzog en De Meuron.

 

Zijn werk roep vaak meer vragen op dan het antwoorden geeft. Toch is niet alles illusie. Van der Salm maakt juist de complexe organisatie tussen de mens en zijn omgeving zichtbaar. Het is zijn spel van manipulatie van de werkelijkheid en maakbaarheid van de omgeving. Soms lijkt het beeld in zijn complexiteit voor meerdere interpretaties vatbaar; bijv. kapitalisme maar ook vergankelijkheid.

 

Het werk ‘Studio’ hier, bijvoorbeeld, heeft een raadselachtige sfeer. Je kunt er met wat verbeelding een ritssluiting in zien of een opberg box voor schroeven enz. Het lijkt misschien ook op de moderne tijd die al voorbij is.  Als symbool van de vooruitgang kun je tegelijkertijd weemoedig worden van deze doorgeslagen moderniteit. We worden geconfronteerd met een beeld dat ons doet wankelen van ongeloof, dan wel bewondering. Cultuur versus natuur. Techniek versus mens. Is het echt wat we hier zien of is het fictie? In werkelijkheid zien we de façade van een gigantische woonmachine.

 

Het spreekt tot onze verbeelding omdat er honderden, misschien duizenden mensen leven in deze kolossale wolkenkrabbers. Het is tegelijkertijd ook een oplossing voor de schaarse ruimte. Een effectief en functioneel gebruik van de ruimte. Oneerbiedig gezegd: een bergplaats voor massa’s mensen. Het is een fascinerend beeld dat op je netvlies blijft.

 

Het fotowerk van Van der Salm lijkt groter dan het leven zelf; de emotie lijkt uitgeschakeld. Door de opgebrachte kleuren, de manier van belichting of via verkleining van het object, wordt de betekenis van het beeld in twijfel gebracht. Zijn die wolkenkrabbers echt gebouwd of is het alleen maar een maquette? Soms ook door manipulatie van scherptediepte en vage contouren van de objecten krijgen de werken een nieuwe betekenis. Alles trekt Van der Salm in twijfel. Hier sijpelt een verlangen door naar de menselijke maat, de juiste schaal der dingen. Hij brengt je met zijn ‘menselijke conditie’ naar jouw eigen beschouwing.

(Frey Feriyanto)

 

Work

After studying Photography and Audio/Visual Design at the Willem de Kooning Academy in Rotterdam, The Netherlands (1992), his main focus has been the Urban Landscape in it’s broadest sense. Over the years early influences of the New Topographics have evolved into a diverse oeuvre about the control of landscape, lack of space, infrastructural issues and the pressure on time and space in contemporary metropolises, reflecting our ways of communication and it’s speed.


Now that the world has developed from separate cities with local activities to one world of (re)-presentation, that is photography, video, film, internet, games, news and entertainment, reality exists in the images that represent it. Focussing on the specific vs. the ordinary and the original vs. the copy, his work elaborates on this medium's dualistic position. Lately, attention has shifted to the new centers of economic power, resulting in projects next to but including the United States and Asia over the last couple of years. He's also working with architects like OMA/Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron and MVRDV and on infrastructural and cultural projects like the Atelier HSL. Working with professionals in other media has influenced increasing diversity in approaching the contemporary environment. Thus, 'The City' is created with an 'imaginery status' of reality, where 'real' images are remporary. This 'real' is part of Sim-City: a micro-cosmos of urban existence. The city and it's images are real and unreal at the same time. 

 

Education

1988 - 1992 : Rotterdam Art Academy , Photography & AudioVisual Design

1983 - 1986 : Delft Polytechnic, Geodesy

 

Solo-Exhibitions (selection)

2013 : ‘Timeport’, CBK Drenthe - NL

2012 : ‘Timeport’, Stedelijk Museum Schiedam - NL

2011 : ‘City of Bits’, GaleriaCasadoSantapau - Madtrid

2010 : ‘Stretched Territories’, Crown Gallery - Bruxelles

2009 : ‘Spectrum’, Akinci Gallery
- NL

2008 : ‘Multiplicity’, Fries Museum, (catalogue) - NL

2007 : MK galerie - Rotterdam MK galerie - Berlin, Crown Gallery – Bruxelles, Galeria Casado Santapau,- Madrid

2005 : Haunch of Venison Gallery/ Galerie Judin, Photo London, KunstRai, MK galerie, (catalogue)

2004 : Crown Gallery,MK galerie - NL

2003 : Art Forum Berlin - Berlin

2002 : Paris Photo,
Jan Kesner Gallery, (catalogue) - Paris

2001 : MK galerie, (catalogue) - NL , Galeria Pedro Oliveira - Porto

2000 : Fries Museum, Buro Leeuwarden- NL,  MK expositieruimte - NL

1999 : Jan Kesner Gallery – L.A.,  NFI, National Institute for Photography, NL

1998 : Pennings Gallery, (catalogue) - NL

1997 : Van Wijngaarden Gallery - Nl

1993 : De Boterhal Art-Centre, NL, Fotomania Gallery, NL

 

Group-Exhibitions (selection)

2015

- Being There, duo exhibition with Marcel Wesdorp at galerie Helder

2014        

- Modern Times, 20th Century Photography, Rijksmuseum – NL, ‘Wenn wir dich nicht sehen, siehst du uns auch nicht’, 
Frankendael Foundation – NL, ‘Huizenzee 2’, Witteveen Art Centre – NL, ‘Summer in the City’, Cityscapes Gallery - NL

2013       

- ‘Wonderkamers’, Haags Gemeentemuseum – NL, ‘If Walls Could Speak’, Frankendael Foundation – NL, Westergasfabriek ‘We Like Art‘
, NL

2012

- ‘Sweet & Salt’, Kunsthal Rotterdam, NL,  Arco Madrid, Galeria CasadoSantapau - Madrid

2011

- IFFR International Film Festival Rotterdam, ‘Monitor‘, NL, ‘Highrise’, Idea and Reality, Museum für Gestaltung – Zuirich, ‘New Topographics’, Nederlands Fotomuseum - NL, 
‘Inside Out, Photography After Form’, Cisneros Fontanals Art 
Foundation, curated by Simon Baker & Tanya Barson (Tate Modern) - USA, ‘Louvre in Heino’, Museum de Fundatie, collection van der Lugt – NL,
‘Windows’, Fries Museum – NL, Paris Photo Off, Crown Gallery 
: ‘WATW’, Guangdong Museum of Art – China

2010

- Madrid Foto, Galeria CasadoSantapau – Madrid, Art Brussels, Crown Gallery – Bruxelles, Human Territories’, Crown  Gallery – Bruxelles, ‘WATW’, DCC (Dutch Cultural Center), World Exhibition – China, ‘WATW, We Are The World’, Three Shadows Gallery - China

2009

- Fiac, Galerie Akinci – Paris, Aperture Gallery, ‘Nature as Artifice’ – New York, George Eastman House, ‘Nature as Artifice’
- USA,  2e Kamer der Staten Generaal, Selection Stedelijk Museum Schiedam – NL

2008

- Galerie Les Filles Du Calvaire, ‘Urbanités’
: Museum De Fundatie, ‘Met Zorg Verzameld’,: Pinakothek der Moderne, ‘Nature as Artifice’
: ‘Metropolis’, De Kring,
: Power of Place, Landscape Triennale, De Nettenfabriek : ‘The Unwanted Self’, University Galleries, (catalogue)
: Kröller-Müller Museum, ‘Nature as Artifice’, (catalogue)

2007

- Netherlands Photography Museum, “Las Palmas”, (catalogue) : Spectacular City, NRW Forum, (catalogue), Stedelijk Museum Delft, Contour, Dutch Contemporary Art, (catalogue) : Galerie De Zaal, (with Theo Jansen, Jaap vd Ende, a.o.)
: Arco, MKgalerie.nl

2006

- Spectacular City (photographing the future), NAI, (catalogue) : Netherlands Now, l’Ecole du Nord,

- Maison Europeènne de la Photographie, (catalogue) : Whisper Not!, Huis Marseille, (catalogue)
: Foresight, Augsburger Kunstverein, (catalogue), : Foresight, Augsburger Kunstverein, (catalogue)

2005

- Art Cologne, Galerie Judin/Haunch of Venison : FIAC, Crown Gallery, Vlaams-Nederlands Huis de Buren, Halte Brussel, Atelier HSLBrussels, B, ArtForum Berlin, MKgalerie
: ArtBrussels, Crown Gallery
: KW14, Constructed Moment, (Catalogue) : NAI, Netherlands Architecture Institute,
: PhotoLA, Jan Kesner Gallery
: The Ecstacy of Things, Museo di Fotografica Contemporaneo,
: Gemeentemuseum Den Haag, Rabobankcollectie (Catalogue) : Palmbeach Photography,

2004

- Venice Biennial of Architecture, Metamorph (Catalogue) : Huis Marseille, Take Five (Catalogue), Fotomuseum Winterthur, Im Rausch Der Dinge (Catalogue) : Chateau d’Eau,
: Atelier HSL,

2003 : Post-Nature, Instituto Tomie Ohtake : Arles, rencontre de la Photographie

2002 : PhotoLA, Jan Kesner Gallery, : Witte de With, (catalogue)

2001 : On track, Atelier HSL, Ned. Architectuur Instituut : Artforum Berlin, MKgalerie, Netherlands,  Venice Biennial, (catalogue)
: The Peoples Art, Witte de With, (catalogue) : ArtBrussels, MKgalerie, Netherlands,

2000 : PhotoLA, Jan Kesner Gallery, : Tent, LOeil du Nord, Institut Neerlandais, (catalogue) : ArtForum Berlin, MKexpositieruimte,
: Paard van Troje, Fries Museum, (catalogue)
: Kunstrai, MKexpositieruimte, Maastricht Art Fair, MKexpositieruimte,(catalogue) : ARCO Artfair, MKexpositieruimte, (catalogue)
: Paris Photo, Françoise Knabe Gallery, Germany

1999 : ArtForum Berlin, MKexpositieruimte, Netherlands : Kunstrai, MKexpositieruimte, ArtBrussels, MKexpositieruimte, Netherlands,
: ArtFrankfurt, Françoise Knabe Gallery, Germany, : St’Art, Françoise Knabe Gallery, Germany,
: MKexpositieruimte,

1998 : Paris Photo, Pennings Gallery,
1997 : Blonk Series, Leiden City & LAK Gallery, : Fotografie Biennale V, (catalogue)
1!996, Fotomania Gallery - NL

Frank van der Salm

Kunstwerken

Tasmanstraat 188 Den Haag | 070-346 6309