Galerie Helder

Sander Reijgers

NL-1977

Pas in de fysieke nabijheid tot het werk kun je zien en ervaren hoe intens de verf is en kwetsbaar de textuur, hoe het licht speelt in de tussenruimte. Het uit eindeloze handelingen opgebouwde schilderwerk doet bij de kijker een verrassende belevenis ontstaan van onmetelijke schoonheid en toont tegelijkertijd weerbarstig eigenwijs.

 

De gedrevenheid waarmee Sander Reijgers over zijn werk vertelt verraadt zijn bevlogenheid en hoeveel hij van zijn kunstenaarschap houdt. Zijn atelier staat vol met tientallen werken waaraan hij op dat moment bezig is. Hij werkt dagelijks op vaste momenten en doorgaans aan enkele kleine formaten tegelijk. Zijn uitdaging: schilderijen maken met louter opgespannen doek als drager en verf als object.

 

Zijn schilderijen ademen een stille intense sfeer. De verf wordt laag over laag aangebracht, in vele honderden lagen zelfs, met een willekeurige volgorde van kleuren. Het doek is drager en verf wordt in oneindige kleuren gebruikt. Het gewicht neemt flink toe naarmate het aantal lagen groeit en het werk dikker wordt. Wanneer is het klaar? Na hoeveel lagen is het goed genoeg? Of is het een kwestie van concentratie? Ieder werk heeft zijn eigen energie dat zich onderscheidt van de andere.

 

Vooral van de zijkant zijn de verflagen zichtbaar. De oppervlakte heeft een zacht uiterlijk. De buitenste kleur is het resultaat van zijn laatste concentratie. Aan de voorzijde besef je nauwelijks hoe het schilderij is opgebouwd. De contouren van het doek vormen als het waren een rafelrand, waar de verf verdund of verdikt eindigt in een grillige onvoorspelbare omtrek. De vraag dringt zich op hoe je deze schilderijen dan zou ophangen. In de ruimte zie je tenminste hoe ze zijn opgebouwd. Maar daarmee zou je misschien het onverhulde, de geste van het werk prijsgeven.

 

De contemplatieve rust die het werk uitstraalt doet denken aan het werk van Yves Klein, hoewel de essentie voor beiden verschillend is. Yves Klein maakte o.a. zijn bekende blauwe monochrome werken die, bijna religieus, symbool staan voor de oneindigheid. Klein maakte samen met een verfproducent een kleur blauw waarop hij alleenrecht had. Die kleur was voor hem een einddoel om zijn werk te creëren. In tegenstelling tot Yves Klein is voor Sander Reijgers het einddoel een resultaat van processen uit het verleden; het ademt een ritme van discipline. Maar ook hij brengt verflagen aan als in een ritueel met haast ceremoniële trekken.

 

Sander Reijgers is een multidisciplinair kunstenaar, hij begeeft zich graag tussen autonome en toegepaste kunst. Ook zijn sociaal politieke betrokkenheid combineerde hij graag in zijn vroege werk. De gedachtestroom voerde hem naar de essentie van zijn nieuwsgierigheid en naar de betekenis van kunst in het leven of andersom. Het ontgaat hem niet waarom de wereld er uitziet zoals die dat nu doet. Het onrecht in de wereld is o.a. een bron van zijn onrust maar ook zijn inspiratie: kunnen we de wereld redden met kunst? Of moet kunst zich juist van het gewone leven afzijdig houden?

 

Via Pop Art en geëngageerd werk komt Reijgers tot ingetogen gelaagde werken waar een openbaring zich laat raden. Hij zei dat hij ”.. graag het onzichtbare en het ongezegde zou willen schilderen en vastleggen”. Het is alsof Reijgers de dag als monument beschouwt, als een getuige. En dat hij de dag wil registreren als in een dagboek.

 

Wat dit laatste betreft doet zijn werk sterk denken aan de onlangs overleden kunstenaar On Kawara. Die wenste zijn dagelijkse aanwezigheid in het hier en nu te registreren en vasthouden over zijn sterfelijkheid heen. Dat leverde grootse werken op die stille poëzie spreken. Het werk van Reijgers neemt ons ook mee naar de stilte, naar de oppervlakte van ons bestaan en verder terug naar het verborgen onbekende in ieder van ons. Een introvert sympathiek werk dat je iedere dag kan verblijden.  


 

Education

- HKU, Fine Arts, Utrecht (2006)

 

Exhibitions

2016

- Presentation at Art The Hague artfair by galerie Helder, The Hague

- SOLO exhibition 'GeSchwitter' at galerie Helder

- Presentation at KunstRAI, Amsterdam by galerie Helder

- Presentation at Rotterdam Contemporary Art Fair by galerie Helder

2015

- Presentation at Art The Hague by galerie Helder

- Presentation at KunstRAI, Amsterdam by galerie Helder

- Presentation at Rotterdam Contemporary Art Fair by galerie Helder

2014

- Duo exhibition with Jochem Rotteveel, galerie Helder

- Presentation at KunstRAI, Amsterdam by galerie Helder

2011

- Solo, LhGWR, Den Haag

- Groep, P.ART of your life, Life is heart, Zwolle

- Groep, CBK ’s-Hertogenbosch, Six Degrees of Separation

- Groep, CBKU, Zap-U, Utrecht

2010

- Solo, TAG/Concret, Amsterdam

- CBKU, Nolabel, Utrecht

- Roodkapje, God’s a player 2, Rotterdam

- De Witte Slagerij, Kunst, over voetbal, Rotterdam

- Fashionclash, Fashionweek Maastricht’,

- Kunstvlaai, God’s a Player, Amsterdam

- 3rd Ward, Project Runaway, New York

- De Zwarte Ruyter, Dead Darlings - Master Piece, R’dam

- Projectruimte Retort, Gen. Y2 (doorstart), A’dam

2009

- Vishal op lokatie, Stadhuis ‘Generatie Y2’, Haarlem

- Liefhertje en de Grote Witte Reus, ‘Gluttony’, Den Haag

- AAF, ‘Ongekendtalent’, Amsterdam

- Galerie Kappur, ‘Textielweekend’, Tilburg

- Gil&Moti Homegallery ‘Fantastic borders’, Rotterdam

- FashionClash Fashionweek Maastricht

- Das Bilt Beauty & Sunshine, Utrecht

- RoTheater Lust, Rotterdam

- Nieuweontwerpers.nl 'Museumnacht Rotterdam'

- Vishal 'Spiegel van de tijd', Haarlem

2008

- Solo, Icons, galerie Kappur, Tilburg

- Vishal 'Combined', Haarlem

- Culturele Zondagen 'No label free art', Revenge Utrecht

- Nieuweontwerpers.nl 'Modetent #3', Rotterdam

- Streetlab 'Streetlab komt naar Zuidoost', Amsterdam

- Streetlab 'AFW, Streetlab ligt voor Pampus' Amsterdam

- Holy Apples 'Expositie 2', Utrecht

- Galerie 10 'Expositie 7', Utrecht

2006

- Stichting Geit 'De Geit is los' Amersfoort

- HKU festival 'Art Attack' Utrecht

- Galerie De Praktijk 'Happy Hour' Amsterdam

- Bibliotheek Utrecht 'Aangekocht werk door de kunstuitleen'

- Kunstuitleen Utrecht 'Utrechtse Nieuwe'

- Eindexamenexpositie HKU 'ego' Toren van Babel, Utrecht

 

Werk in opdracht

- Gastcurator voor de Vishal:

- Expo1:‘Generatie Y1’, 04/10/2009 t/m 01/11/2009, Haarlem

- Expo 2:‘Generatie Y2’, 23/11/2009 t/m 20/12/2009, Haarlem

 

Nominaties

2006

- Kunstbeeld Artolive Award 2006

- Utrechtse Nieuwe 2006

- Buning Brongers Prijs 2006

 

Publicaties

2008

- Boek: 'Een ontmoeting met Kunst' uitgegeven door de Nationale Kunstweek (november)

- Magazine: Reload (oktober)

- Magazine: Glam Cult (juni)

- Magazine: FHM (juni)

- Magazine: Blend (mei)

- Krant: De Pers op zaterdag (5 april)

2007

- Magazine: Nl30 (september)

- Boek: 'Kunst! Kopen?, uitgegeven door Qkunst, Veronique Baar

Kunstwerken

Tasmanstraat 188 Den Haag | 070-346 6309