Galerie Helder

Matthias K├Ânig

 

My aim is to create work that triggers the spectator's immediate reaction to the physical presence of visual and sonic elements. The emphasis lies on the pure experience of form, colour, sound, space and atmosphere delivered by the art work, and its transformation that takes place while the spectator reacts to it. Rhythm makes us move our legs, and visual arts should also affect us in a similar way. My focus lies on creating work that offers many possibilities of access in several dimensions, and that invites to stay and to be experienced in its entire appearance.

 

THE SUN NEVER SETS, 2012, (Sound-installation), (LxWxH) variable

 

furniture, plexiglass, record player, vinyl record "Oh" by "Oval", sound composition by "Matthias König", amplifires, plastic cups and straws, speakers, tennis balls, lamps, flowerpot

 

The installation consists of two sound-sculptures which can be experienced visually as well as acoustically. The two objects generate sounds on their own and communicate with each other. The installation can be seen as a three dimensional music composition which transforms the exhibition space into another

 

---------------------------------------------------------------

 

 

Het is mijn doel werk te maken, waar de kijker alleen hoeft te reageren op de fysieke aanwezigheid van het visuele en het geluid. De nadruk ligt op het pure ervaren van vorm, kleur, geluid, ruimte en sfeer, gecreëerd door het kunstwerk zelf en zijn transformatie tijdens de interactie met de kijker. Net zoals ritme ons onderbewust laat bewegen, moet ook kunst ageren.

Mijn focus ligt op het maken van werk dat meerdere toegangen biedt tot verschillende dimensies en uitnodigt om ervaren te worden in zijn gehele aanwezigheid.

 

 

THE SUN NEVER SETS, 2012, (Sound-installation), (LxWxH) variable

 

meubels, plexiglass, pick-up, LP "Oh" van "Oval", geluids-compositie door Matthias König, versterkers, plastic bekers en rietjes, speakers, tennisballen, lampen, bloempot

 

De installatie bestaat uit twee geluids-beelden, die op een visueele en acoustische manier kunnen worden ervaren. De twee objecten genereren zelfstandig geluid en communiceren met elkaar. De installatie kan worden gezien als een driedimensionaal muziekstuk wat de ruimte tot een andere dimensie transformeert, en de kijker uitnodigt om te blijven en te ontspannen.

 

Matthias König (1987) ArtEz Enschede, 2012, Afdeling Sculpture

Tasmanstraat 188 Den Haag | 070-346 6309