Galerie Helder

Marena Seeling

NL-1953

“Aan het schilderwerk gaat een lange voorbereiding vooraf. Meestal verkent Marena Seeling haar onderwerp met het maken van foto’s, één keer zelfs met geluidsopnames. Eigenlijk begint het werk met het loeren door de lens van de camera, om al kijkend een kader te componeren. Vormen, leegte en richting bepalen de keuze om iets te fotograferen. De prints komen keurig gerangschikt in het atelier te hangen, en worden soms met transparant papier afgedekt. Hierdoor verdwijnen details en blijven grote vormen over die zij uitknipt. De uitwerking en uitbeelding in verf is vervolgens een puur visuele registratie. Spannend is het moment waarop de kunstenaar afstand neemt van de prints en de controle loslaat, het moment waarop er kleur in het spel komt. Onopgesmukt oogt het handschrift. Kenmerkend is de ogenschijnlijke ordening in beschilderde vormen, geabstraheerde vlakken en verflijnen, die met een grove en snelle verftoets zijn opgebracht.”

[Michiel Morel, citaat uit "Gezicht op Weurt: de kunst van Marena Seeling", 2016]

 

Haar monumentale schilderijen ontstaan uit de abstractie van het waarneembare, om zo tot een nieuw beeld te komen met een spel van lijnen, ruimten, afbakening en contrasten. De inspiratie vindt zij in vroege herinneringen aan de landschappen uit haar kindertijd en van latere reizen, die als het ware in haar doeken transformeren tot nieuwe panorama’s.

In 2017 kiest Seeling via verder onderzoek naar de waarneming in het tweedimensionale vlak een nieuwe benadering voor haar wandobjecten. De nieuwe, uitgesneden objectvorm is vaak herkenbaar in haar eerdere schilderijen. De trefzekere kwastvoering van de schilder blijft ook hier goed waarneembaar. Deze objecten komen als het ware los, zweven rond en kunnen zich nestelen in de ruimte. Je zou kunnen zeggen dat haar wandobjecten als een meer autonome entiteit voortkomen uit haar schilderijen.

 

Education

1983 - ArtEZ, Arnhem

 

Exhibitions [selection]

2016

- WERK OP PAPIER, galerie Wit, Wageningen

- Art The Hague, groep presentatie galerie Helder

- Galerie Helder, Wild is the Wind met Kevin Bauer, Stephan van den Burg

- AQUAREL, C-Lab, Amsterdam

- KUNSTRAI, gallery O68, Amsterdam

- Scout HIDDEN LANDSCAPE, Schaarsbergen

- DE OVERKANT, galerie de Natris, Nijmegen

2015

- Rijnstate, Arnhem

2014

- Eerste Bergensche Boekhandel, Bergen

2013

- University of Applied Sciences, HAN, Arnhem

- LAND SHAPE, galerie Agnes Raben, Vorden

2012

- SCHETSEN AAN VERROMMELING, Dijkmagazijn, Winssen

2011

- RUIMTEN RONDOM, De Nieuwe Kamer, Nijmegen

 

Publications

2016

- WATER COLORS, aquarellen, photo’s, text Alex de Vries

- RUIMTE HARKEN, cahier Verborgen Landschap

- FIRST ART, catalogue Art project, Nijmegen

- DE KUNST VAN MARENA SEELING, Michiel Morel

- VEUR LENT ALS INSPIRATIEBRON, Antoinette van Elk, De Gelderlander

2014

- THE PANORAMA DISCOVERED, paintings, wallobject, text Cees de Boer

2013

- THE PLACE, THE SPACE, catalogue Art project, Rollecate, Deventer

- DE NIEUWE KAMER, catalogue Art project

 

   
   
   
   
   
   
   
   

Kunstwerken

Tasmanstraat 188 Den Haag | 070-346 6309